Thursday, January 20, 2011

Kuih Koci Ala2 Nyonya

Assalamualaikum...

Sumber ini dari resepi MASAKAN NYONYA MELAKA yang dihadiahkan oleh oleh seorang adik yang pernah suatu waktu dahulu kami sama2 satu kolej ke-5 ...UPM FOREVER kan..kan...tq Botttt singgah rumah akak pastu bawa hadiah sokmo(tokei buku nih..nanti hadiahkan  buku resepi lain lak yer...suka sgt BACAAA utk tambah ilmu...entah berapa kali belek daaaa...CUBAAA lum tau lagik tgk tahap kerajinan...kuikui...teruk betul kan)

 dah siap dikukus panas2...anak2 dah tak sabar tunggu nak ngap3x!!!


sebelum dikukus...dapatlah kecik2/comel2 dalam 25 biji kot..lupa daaaa!!!


pembantu chef yg cilik dan bergaya...siap ngan beg pink PRETTY CURE melaram sama2 tuannya!!!


Fisrt time nak cuba resepi Masakan  Ala2  Nyonya nih...bila baca detail agak berbeza sedikit cara pembuatannya kerana kebanyakan kuih dari buku ini  mesti ada IBU DOH walaupun bahan asasnya  lebih kurang sama...agak renyah sedikit org kata...namun nama resepi pun masih sama iaitu KUIH KOCI PULUT HITAM...tapi dari segi rasa lebih sedaplah sebab step pun lebih sikit dari yg biasa pernah ku berguru semasa di Jepun waktu dulu2 dengan seorang kawan ala2 sensei gitu!!!

Jom tenguk resepinya yang agak berbeza itu...kucuba buat adunan separuh aje memandangkan kelapa parut pun tak banyak...ok kita tgk part mana yg ada bezaaaaa:

Bahan2:

Ibu Doh
30 gm tepung pulut hitam
100 ml santan pertama

Doh
500 gm tepung pulut hitam
4 sudu besar minyak masak

Inti
300 gm kelapa parut
130gm gula melaka
2 sudu besar gula pasir
2-3 helai daun pandan
daun pisang secukupnya

Cara Memasak:

1) Untuk inti larutkan gula melaka,gula pasir bersama daun pandan di dalam periuk. Masukkan kelapa parut, masak di atas api yang perlahan sehingga kering.

2) Sediakan ibu doh,campurkan 30 gm tepung pulut dgn 100 ml santan pertama. Masak di atas api yang perlahan,kacau hingga menjadi pekat.

3) Basahkan tepung pulut untuk doh dan ulikan dgn ibu doh. Uli hingga rata.Masukkan 2-3 sudu besar minyak masak dan uli,perap tepung selama 15 minit.(***tambah jika perlu utk minyak juga santan)

4) Bersihkan daun pisang,potong mengikut saiz yg dikehendaki.(yg ini dalam bentuk kon,saya cuma betukkan spt nasi lemak)

5) Bentukkan doh kepada bulat dan leperkan  diatas daun pisang dan masukkan inti ditengah dan tutupkan.Lipat daun pisang mengikut bentuk yg disukai. dan kukus dalam 15 minit.

***Tambahkan minyak lebih sedikit pastu santan pun lebihkan sedikit....supaya lebih lembut adunan!!!


No comments:

Post a Comment