Thursday, November 18, 2010

Cencaru Goreng Sumbat Sambal Istimewa

Assalamualaikum...


Hari ini dah pun masuk hari kedua AIDILADHA....selamat menyambutnya buat seluruh umat Islam tak kira di mana anda berada terutama untuk kawan2 setia kat blog ini..huhu..macammm la ada peminat!!!

Kali ini kami raya di Bangi saja tidak dapat pulang ke daerahku yang tercinta di Bukit Marak(patutnya turn balik sinun),Kelate mahupun Sg.Petani, Kedah...kekanda tak dapat memanjangkan cuti..HANYA sehari je dapat beraya...menu semalam cuma ala kadar dan alhamdulillah kesihatan yang mengizinkan...tersedialah NASI IMPIT KUAH KACANG & MEE REBUS ISTIMEWA untuk hidangan keluarga terdekat aje...jeng3x..nanti bolehlah taruk kat blog nih!

Pagi ni pula nak masukkan entry maskaan minggu2 terdahulu....menu keluarga yang berguru dengan mak mertuaku. Macam2 actually resepi sambal sumbat ini...ini antara resepi yang disukai....dapat pulak cencaru agak besar saiznya...sangat sesuai...tapi suka intinya tak kembung sangat sebab bila goreng agak2 masak intinya....nak umpama kan....kira2 dan agak2 ikan mengandung 4-6 bulan jek...bukan yang 9 bulan(boleh bayangkan tak)..hehehe..jom cuba kat dapur!!!!
















Bahan sambal :
(***untuk 2 ekor ikan cencaru sederhana saiz)

3 biji cili merah
1 susu besar jintan manis
10 biji bawang merah
2 batang serai
1 buku kunyit/1 sudu kecil kunyit serbuk
segenggam kelapa parut/50 gm
sedikit belacan,garam dan gula
***gunakan blender kering/tumbuk lebih sedap
***jika suka pedas tambahkan cili padi
***jika mahukan lebih tambahkan kelapa parut sehingga 100gm!!!

















Bahan tumbuk tadi disumbat ke dalam cencaru yang digaram kunyit siap2 bahagian luarnya...dan sediakan lebih awal sejam sebelum menggoreng.
Hasil gorengan sudah ngak adalah pulak...sedap dimakan panas2 nak ratah pun boleh....belum sempat disnap...dah tinggal tulang!!!

No comments:

Post a Comment