Wednesday, April 13, 2011

Ini roti Perancis maghi???

Nama resepi saja ROTI PERANCIS tapi RESEPI DARI BUKU BAHASA JEPUN daaaaa....

Kisahnya lamaaaa sudahhhhh tak menggunakan breadmaker  yang dibeli masa kat Jepun...kekanda dan anakanda mula menyebut2 nak makan roti tanpa pengawet.....setelah membelek resepi bahasa Jepun dari buku breadmaker...teringin nak guna taima(timer)....ingat2 lupaaaaaa dah makcikkkk....sib baik pulih ingatan kembaliiiiii....jam 9:30 malam bau harummmmmmm roti 1 rumah.....ini dia hasilnya...nampak agak kurang garingggg...pasal lamo tok buat kot...huhu...peringatan untuk diri sendiri!!!

Buh butter bakar pahtu buh sekayo byk sikit sedak jugok!!!
Lagi sedap uli roti buat hok bentuk panjang2...potong kecik2...buh butter...pastu buh garlic n bakar kejap...nyakut3x!!!

Resepi Dari Buku Breadmakerku:

2 sudu kecil dry yis
1 1/2 sudu kecil gula(gunakan gula icing nak abiskan stok..keno kreatif)
330 tepung roti & 70 gm tepung gandum(guna semua tpg gandum)
1 1/2 sudu kecil garam
5 gm butter/marjerin
270 ml air

***bahan dimasukkan ikut susunan seperti yg disarankan kat buku dan setkan jenis yang mana dan juga masa yang dikehendaki.
***boleh guna resepi utk adun secara manual dan dibentukan panjang2 dengan kiri dan kanan di apit alat yg panjang untuk membentuk roti dengan sempurna..ala2 roti kat Giant gitu....wallahhhhh!

p/s:jom cuba kalau teringin ....dah nak pergi Perancis tak dapat2...ada baiknya kita masuk dapur bikin roti Perancis Bon Voyage....kalau cuba jom tinggal komen!!!

No comments:

Post a Comment