Tuesday, November 9, 2010

Tepung Boko Ubi Kayu

Selamat petang...

 Hari ini terasa nak share resepi cubaan membuat salah satu peberetku kecik2 dulu..setelah lama jugak ambil masa buat pencarian di alam maya....Ahad lepas kekanda dapat mencari cik ubi kayu kat Pasar Tani Bangi kat PKNS....so akhirnya beranikan diri...sukat sendiri...agak2 dan pastilah merujuk resepi juga...kali ni merujuk beberapa resepi salah satunya  yang terkenal kat fotopages iaitu Kak Jie-Jie.Terima kasih kepada tuan punya resepi tapi yang kat bawah ini diedit...sebab prefer guna sukatan tepat dan cuba juga memasak je utk bahan A tapi nampak tak sempurna masaknya so lebih prefer kukus baru nampak elok ubi kayu.

Sebelum itu nak share sedikit sejarah hidupnya...info diambil dan ditambah serba sedikit...kredit to:http://citarasawan.blogspot.com

Tepung Boko Ubi Kayu,, "Boko" bermaksud Talam dalam bahasa Kelantan dan ada 2 jenis iaitu Tepung Boko Ubi Kayu dan satu lagi Tepung Boko Tepung Beras . Cara mengukusnya sama seperti kuih talam ubi kayu yang biasa dibuat tetapi adunannya agak lembut dan dihidang bersama kepala santan. 
Kuih ini agak lembut dan tidak boleh dipotong, apabila menghidang kuih ini di sudukan kedalam mangkuk dan dituang bersama kepala santan yang lemak masin.  Kuih ini lebih enak jika dibungkus didalam daun pisang bersama kepala santan, kerana aroma dari pisang membangkitkan lagi keenakkan kuih ini.

Tepung Boko Ubi Kayu Kelantan ini enak dimakan panas-panas maupun ketika sejuk.  Sekali cuba dapat rasakan perbezaannya dengan kuih talam ubi kayu yang lain.

Seingat saya zaman kanak2 dulu2...orang2 dulu berjualan biasanya orang  perempuan agak2 berumur dengan meletakkan tepung boko ini didalam talam yg besar dan sudah tentulah menggunakan daun pisang sebagai pembungkus rasmi.

TEPUNG BOKO UBI KAYU PERISA PANDAN ORIGINAL:

Bahan2 A: 

 
600gm ubi kayu~dikisar dan ditapis untuk ditoskan airnya( anggaran 2 cawan utk mengisar tapi lepas tu buang secawan lebih air)
220gm/1 cawan gula pasir(tak perlu penuh)
1 cawan/200ml air daun pandan(guna 10 helai)+1 cawan kurang/180ml  air yg dikisar dgn ubi kayu tadi=380 ml campuran keduanya.

Sedikit garam ***gunakan pewarna hijau utk menaikan warna hijau atau ada juga versi kuning oren(yg foto adalah asli guna pandan sahaja)

Caranya: 

 
1. Masukkan ubi yang telah ditoskan airnya,gula, air & daun pandan ke dalam loyang. Kacau rata.
2. Masukkan adunan ke dalam periuk kukus dan kukus dalam 20 minit.
3. Siap untuk dihidangkan bersama kepala santan. 


Hasil selepas dikukus...makan panas2 gini pun dah sedappp!!!Eh "kepalanya" belum ada!!!


 














Bahan B/Kepala santan:

1 paket  santan pekat dlm  anggaran 250ml
3-5 sudu tepung beras
sedikit garam
Daun pandan disimpulkan 

***boleh lebihkan anggaran jika mau lebih

Caranya: 

 
1. Satukan santan dan tepung beras dalam periuk. Masukkan daun pandan
2. Masak di atas api yang sederhana. Kacau sehingga santan pekat.
3. Angkat dan curahkan ke atas kuih ubi yang dikukus tadi. 


Dah siap kepala santan..apa lagi jom scoop masa panas2 atau boleh mkn sejuk2!!!




















p/s:alhamdulillah tercapai juga hajatku sebagai anak rantau dari Negeri Che Siti Wan kembang nak mecuba membuat sendiri dan rasai keenakan tepung boko yang suatu ketika dulu sangat famous dikalangan rakyat Kelate khasnya...mudah2an tidak dilupai oleh generasi muda kini!!!Anak2 juga juga suka untuk merasa terutama Kak Chik Naurah...tu dia nyum3x...tak kira tgk siapa yg makan..asyik nak join jek!!!

No comments:

Post a Comment