Monday, July 29, 2013

Tomyam

Saja taruk resepi walaupun ni kira yang mudah2 nak sediakan tapi walaupun begitu banyak resepi & cara penyediaan rupanya...so nak share cerita ceriti sikit pasal Cik Tomyam nih.
 
Emm asal usulnya benarkah dari Thailand???Sebab dari kecil yang kita tau masakan ni cam dari Thai. Siapa boleh bagi tau asal usulnya kita kasi upah...cer komen...hehe.
 
Ada jenis tomyam putih,tomyam pedas yg merah...belum sebut nama..ada Tomyam Kung,Tomyam Thai,Tomyam Seafood...emmm banyak lagilah...ala seafood,campur semua ayam,daging,sotong,udang,ketam juga boleh isi ikan or bebola ikan ,sotong & udang.
 
Yang membuat sesuatu resepi itu berbeza ada terbaca resepi yg letak air kelapa muda(mesti sedap nih tp belum cuba nak2 letak pulak dlm buah kelapa tu ermm pasti hidagan mcm kat kedai lak),rahsia dari adik yang dia dapat dari studentya orang Johor letak sedikit susu pekat...emm dah try juga not bad...yg lain2nya kebiasaanya letak perencah tomyam yang siap bentuk paste or kiub cuma ini kali tumis dulu bawang putih & bawang merah..kalau nak senang lagi cepat just masukkan terus air...masih sedap juga kan..kan.
 
Sayur yang biasa/asas carrot,bunga kubis,cendawan,kubis,batang saderi,putik jagung pun boleh juga tomato serta daun saderi.
 
Tambahan yang lain tapi juga asas seperti bawang putih,yg kecil,yg besar,serai,daun limau purut,halia,perahan limau nipis juga bawang goreng.
 
Cara yang berbeza kali ini sebab terpandang kat fb satu resepi yang menyatakan blender tomato..so cuba try mmg tak menghampakan rasanya...kombinasi tomato blender dgn yg potong...emmm taste much better from before. 
 
 
 
Jom la share sapa yang tau rahsia2x Cik Tomyam...mana tau ada lagi yang kita tak tau...biar lagi sedap masakan kita...yang penting ada improvement...sebab setiap tukang masak tak kira pro or chef kat rumah...kita ada tersendiri gaya,teknik, mutu & keunggulan memasak....kan..kan..kan.

No comments:

Post a Comment